Saturday, June 03, 2006

Abang Angkat

Abang Joe adalah seorang senior yang sentiasa menolong junior-junior yang ada menghadapi masalah pelajaran. Kebetulan pulak aku seorang yang memerlukan tunjuk ajar untuk menaikkan CGPA ku. Kawan aku memperkenalkan kami berdua dan dia bersetuju untuk meluangkan masa untuk aku. Semenjak itu, dia selalu menolong aku seperti memberi point-point untuk aku menyiapkan assignment dan presentation ku. Dia juga memberi semangat untuk aku berlajar dengan lebih gigih untuk meningkat CGPA aku. Oleh kerana itu, aku sentiasa menghabiskan masa bersama dia. Lama-kelamaan, semua member aku menanggap dia sebagai abang angkat aku. Sebagai seorang pelajar di UiTM, konsep berabang angkat adalah perhubungan yang lazimnya diterima oleh semua.

Aku rasa beruntung kerana mendapat Abang Joe sebagai abang angkat. Abang Joe bukan saje pandai, segak dan tampan tetapi tahu mengambil hati aku. Sekali-sekala dia akan ajak aku pergi tengok wayang atau main bowling dengan dia. Yang bestnya kami sentiasa berdua sahaja.

Selalunya bila aku belajar kat bilik dia sampai pagi buta, dia akan ajak tidur sekali kat katil dia sebab dia tak nak aku penat balik ke bilik aku. Walaupun kita tak buat apa-apa tapi berasa hepi giler kerana dapat tidur bersama Abang Joe.

Cuti pertengahan semester pun tiba. Semua pelajar-pelajar balik kampung. Tak sampai dua minggu bercuti, aku berasa bosan di kampung aku dan aku pun menalifon Abang Joe menanya khabar. Apabila aku menceritakan kebosanan ku di kampung, dia pun ajak aku balik campus awal kerana dia tengah buat projek untuk Persatuan Pelajar-pelajar dan perlu berada di kampus seminggu sebelum sementer buka. Dia akan duduk di hostel seorang diri dan aku boleh menemani dia. Aku pun OK je.

Setiba kami di kampus, dia terpaksa berjumpa dengan lecturer untuk berdiskus untuk projek dia itu. Aku pulak balik ke bilik dia. Aku berasa penat dan terus tidur atas katil dia seperti biasa. Apabila aku terjaga, aku mendapati Abang Joe tidur sebelah aku di katil yang sama. Padahal ada katil kosong yang lain tapi dia nak juga tidur bersama aku. Aku dengan tak malunya memeluk dia. Dia pun memeluk aku dan dengan tiba-tiba dia mencium pipi ku. Aku pun memeluk dia lagi kuat, takut-takut dia termimpi atau ape. Dia cuba mencium lagi tapi bukan pipi ku tetapi bibirku. Aku pun teruja dan merelakannya. Seminggu selepas itu adalah sungguh bermakna pada ku kerana hanya aku dan Abang Joe di dalam bilik hostelnya. Itu lah dedik permulaan hubungan intim aku dengan Abang Joe.

Semasa cuti panjang, aku ajak Abang Joe cuti di kampung ku dan ku perkenalkan abang angkat ku kepada keluarga ku. Mereka menerimanya dan kedua orang tua ku rapat dengan Abang Joe kerana Abang Joe tahu mengambil hati mereka. Oleh kerana ini lah aku bertambah jatuh cinta dengan Abang Joe. Segalanya aku akan korbankan untuk Abang Joe.

Setelah kami berkenalan satu setengah sementer, seorang rakan kelas ku, Mann, mulai rapat dengan Abang Joe. Mann yang baru dilantik sebagai ahli jawatankuasa Persatuan Pelajar-pelajar sentiasa bersama Abang Joe yang juga baru telah baru dilantik sebagai Timbalan Presiden Persatuan Pelajar-pelajar. Pada mulanya aku tidak pedulikannya kerana Mann adalah kawan ku dan Abang Joe hanya menganggap Mann sebagai adik angkat. Walaupun Abang Joe masih keluar bersama ku, tetapi Abang Joe juga meluangkan masa bersama Mann. Kadang-kadang kami bertiga akan keluar tengok wayang atau main bowling bersama-sama.

Hubungan Abang Joe dan Mann bertambah rapat. Aku mulai rasa curiga. Pada satu malam study break, semua rakan bilik Abang Joe balik kampung. Aku tahu yang Mann ada bersama Abang Joe. Aku menalifon Abang Joe dan menerangkan yang aku tidak dapat jumpa dia malam itu kerana perlu berdiskus untuk group presentation. Aku sebenarnya adalah berhampiran bilik Abang Joe. Setelah sejam menunggu, aku pun terus serbu bilik Abang Joe dan mendapati kedua-dua mereka berbogel di atas katil abang Joe. Hati ku pada saat itu berasa dicincang seribu. Sungguh kejam Abang Joe membuat aku begitu.

Adakah ini konsep abang angkat yang dipraktiskan di kebanyakkan institusi-insitusi pengajian. Mungkin aku masih mentah dalam hal ini tetapi jikalau konsep abang angkat bermaksudnya sebenarnya perhubungan yang lebih intim, maka aku berasa terkejut yang ianya dipraktikkan berleluasa dan diterima oleh ramai pelajar-pelajar di institusi-institusi pengajian di Malaysia ini. Apa bezanya abang angkat dengan boi fren? Adakah ini muslihat dengan menggunakan adat resam kita untuk menyerapkan gejala-gejala negatif yang dianggap oleh masyarakat kita? Atau sememang pada dasarnya ianya berniat suci tetapi kita sendiri yang mengekploitnya?

Walau apapun, untuk diri ku yang kecewa ini .... mungkin hanya perlu mencari seorang abang angkat yang setia pada aku.

18 comments:

Anonymous said...

kembali ke landasan..perlu menjadi lebih tabah untuk hidup senang selepas mati..

Anonymous said...

hmmm...ak tertarik baca post ni..pernah berlaku kt ak tp part xxx tak pernah terjadi..nk tau satu rahsia tak..klo nk seorang abg angkat yg sgt menyayangi kita..layan dia seperti melayan abg kite..agak susah tp sgt praktikal..ak pernah hampir2 mengalami satu detik yg hitam dan keraskan hati menolak semahunya..dn kasih seorang abg dan adik angkat kekal smpai sekarang..walaupun kami berjauhan tapi kami tetap berhubung..PERINGATAN..jgn sesekali buat perkara yg tak sepatutnya ngan abg angkat tau sebab bile dh dapat sekali..dya akan merasa puas..bila kita menjaga fitrah kita sebagai manusia..hubungan itu akan kekal kerana dye tau..yg adik angkat perlu dihargai.. mohon diri..^^

Anonymous said...

hmmm...ak tertarik baca post ni..pernah berlaku kt ak tp part xxx tak pernah terjadi..nk tau satu rahsia tak..klo nk seorang abg angkat yg sgt menyayangi kita..layan dia seperti melayan abg kite..agak susah tp sgt praktikal..ak pernah hampir2 mengalami satu detik yg hitam dan keraskan hati menolak semahunya..dn kasih seorang abg dan adik angkat kekal smpai sekarang..walaupun kami berjauhan tapi kami tetap berhubung..PERINGATAN..jgn sesekali buat perkara yg tak sepatutnya ngan abg angkat tau sebab bile dh dapat sekali..dya akan merasa puas..bila kita jual mahal..hubungan itu akan kekal kerana dye tau..yg adik angkat perlu dihargai.. mohon diri..^^

zaki said...

assalamualaikum. boleh berkenalan? kalau sudi email ke andika84@gmail.com
terima kasih. harap dapat adik angkat lelaki yg hubungan long term ship dan bukan atas dasar nafsu dan kebendaan

MOHD HANIFF said...

Nice story bro..

Fitri Wii said...
This comment has been removed by the author.
Zarul La said...

Best jugak story kau ni aku pun pernah jugak mcm ni tapi dalam situasi Abg "Angkat" Aku rasa mcm mana kau rasa tu

Koben waren said...

Nk abng abngkat yang baik whatsapp saya 0105673067

tiffany eykx said...

ade x abg angkat yg baik utk sy sbb sy ngh benci sgt² kt bf sy ni

tiffany eykx said...

ade x abg angkat yg baik utk sy sbb sy ngh benci sgt² kt bf sy ni

Danish Haikal said...

01114493631 kalau nk kenal²

Adam Cuteboyzs said...

Adam mustaqim
19
0177487548 whatsapp
Cuteboyzs98@gmail.com
Nk cri abg angkat sowrng

Anonymous said...

Add wc kuderz88

Ammar Danish said...

Hi

Ammar Danish said...
This comment has been removed by the author.
Ammar Danish said...

Hi

Anonymous said...

iii

Unknown said...

0174986451